سلام و بازهم سلام ...

این هفته در ادامه ی بحث "عباد الرحمن" و با توجه به آیه ی 63 سوره فرقان، در مورد "سلام" صحبت کردیم:

وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا(الفرقان/63)

بندگان رحمان، کسانی هستند که با آرامش و بی‌تکبر بر زمین راه می‌روند؛ و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند، به آنها سلام می‌گویند.

ملیحه که عهده دار این بحث شده بود گفت "سلام" یعنی سلم و سلامتی، این آیه نشون میده بنده های خداوند رحمان، اگر سر و کارشون با افراد نادان هم بیفته، درگیری و آسیب ایجاد نمی کنن. ملیحه می گفت این آیه مضمون بی اعتنایی کردن و بدون توجه گذشتن از کنار این افراد رو نداره بلکه با برخوردی بزرگوارانه، برای اونها هم سلامتی و امنیت به همراه دارن. و البته این نوع رفتار بنده های حقیقی خدا که راه رو پیدا کرده اند و در حال پیمودن مسیر هستن، نشون میده که به آدم های جاهل اجازه نمیدن با برخوردهای بیهوده و اتلاف انرژی، سرعت حرکتشون رو کم کنن یا خللی در جهت گیری شون ایجاد کنن.

ملیحه می گفت سلام در آیات زیادی نسبت به بنده های برگزیده ی خدا اعلام شده:

سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ فِی الْعَالَمِینَ(الصافات/79)

سلام بر نوح در میان جهانیان باد!

سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِیمَ(الصافات/109)

سلام بر ابراهیم!

سَلَامٌ عَلَى مُوسَى وَهَارُونَ(الصافات/120)

سلام بر موسی و هارون!

وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِینَ(الصافات/181)

و سلام بر رسولان!

و در مورد حقیقت "سلام" میگه:

سَلَامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ(یس/58)

سلام است؛ این سخنی است از سوی پروردگاری مهربان!

لیلا در توضیح این آیه گفت اگر ما هم سلام رو بین خودمون رد و بدل می کنیم، در واقع سهمی از همون سلام که از جانب خدا هست، یادآوری می کنیم و باید الهی بودنش رو حس کنیم.   

وَالسَّلَامُ عَلَیّ یوْمَ وُلِدْتُ وَیوْمَ أَمُوتُ وَیوْمَ أُبْعَثُ حَیا(مریم/33)

و سلام (خدا) بر من، در آن روز که متولد شدم، و در آن روز که می‌میرم، و آن روز که زنده برانگیخته خواهم شد!

ملیحه از حاج آقا دولابی نقل کرد که این سه مقطع که حضرت عیسی می فرمایند، همان معنای "لا اله الا الله" است که: همه با دنیا  مواجه میشیم، هرگاه همه چیز غیر از خدا رو بی خیال شدیم، "مرگ" اتفاق افتاده و بعد از اون با پیدا کردن الله، دوباره زنده میشیم. شاید سلام در این مقاطع، یعنی گذشتن از همه ی این مراحل با صحت و سلامتی.

سَلَامٌ عَلَیکُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ(الرعد/24)

سلام بر شما بخاطر صبر و استقامتتان! چه نیکوست سرانجام آن سرا.

ملیحه گفت این آیه نشون میده اصل پاداش و شادباش بهشتی ها، سلامی است که خدا اونها رو خطاب قرار میده و البته نتیجه ی صبرشونه.

الهه گفت سلامی که در نماز گفته میشه هم بهترین و زیباترین پایان ممکن هست و نشون میده پایانی در کار نیست بلکه تازه شروع مسیره!

زهرا پرسید معنی سلام ما به هم چیه؟ هاجر در جواب گفت علاوه بر سلامتی و امنیت، یکی از معانی سلام، "اوج گرفتن" هست، برای همینه که ما در آغاز هر کار، صحبت یا رابطه ای سلام می کنیم تا یه حرکت جدید به سمت آسمان رو شروع کنیم.

زینب گفت توی آیات قرآن، آداب سلام هم آمده:

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَتَبَینُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَیکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیاةِ الدُّنْیا ...(النساء/94)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هنگامی که در راه خدا گام می‌زنید، تحقیق کنید! و بخاطر اینکه سرمایه ناپایدار دنیا به دست آورید، به کسی که سلام (اظهار صلح و اسلام) می‌کند، نگویید: «مسلمان نیستی»...

باز هم یعنی قضاوت ممنوع، حق نداریم جواب سلام و ابراز صلح رو با حرکتی منفی بدیم.

این آیه در مورد جواب سلام و تحیت چقدر دقیق و با جزییات برخورد می کنه:

وَإِذَا حُییتُمْ بِتَحِیةٍ فَحَیوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَى کُلِّ شَیءٍ حَسِیبًا(النساء/86)

هرگاه به شما تحیت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید؛ یا به همان گونه پاسخ گویید! خداوند حساب همه چیز را دارد.

الهه گفت بزرگان هم توصیه هایی دارند مثل اینکه در سلام سبقت بگیریم و ... بدونیم اولیای خدا همیشه در سلام پیش قدم بوده و هستند پس هروقت ما سلامی به اونها می کنیم، احتمالاً جواب سلام اونهاست و اول اونها به ما توجه کرده اند!

در جمع بندی، سلام، هم راه و مسیره:

یهْدِی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَیخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَیهْدِیهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ(المائدة/16)

خداوند به برکت آن، کسانی را که از خشنودی او پیروی کنند، به راه‌های سلامت، هدایت می‌کند؛ و به فرمان خود، از تاریکیها به سوی روشنایی می‌برد؛ و آنها را به سوی راه راست، رهبری می‌نماید.

و هم غایت و انتهای راه:

لهم دَارُ السَّلَامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَهُوَ وَلِیهُمْ بِمَا کَانُوا یعْمَلُونَ(الأنعام/127)

برای آنها خانه امن و امان نزد پروردگارشان خواهد بود؛ و او، ولی و یاور آنهاست بخاطر اعمال که انجام می‌دادند.

و تحیت شون هم سلامه:

دَعْوَاهُمْ فِیهَا سُبْحَانَکَ اللَّهُمَّ وَتَحِیتُهُمْ فِیهَا سَلَامٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ(یونس/10)

گفتار آنها در بهشت این است که: «خداوندا، منزهی تو!» و تحیت آنها در آنجا: سلام؛ و آخرین سخنشان این است که: «حمد، مخصوص پروردگار عالمیان است!»

ملیحه گفت عظمت شب قدر هم اینه که مملو از سلام هست:

سَلَامٌ هِی حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ(القدر/5)

شبی است سرشار از سلام تا طلوع سپیده!

که ارزو کردیم بهره ای از این سلامتی نصیبمون بشه ان شاءالله...

نظرات 6 + ارسال نظر
علی پنج‌شنبه 3 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 11:20 ب.ظ http://ploton.blogsky.com

دراین مهرکه پیش روداریم تولدیکی ازعزیزانم هست که دوست دارم



براش تبریک تولدجمع کنم هرچقدرشد البته هرچه زیادتربهتر



ممنون میشم دراین پست فقط تبریکهایتان رابزارید

نرگس جمعه 4 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 04:48 ق.ظ http://nargesghaderinia.blogfa.com/

سلام
خیلی مفید بود
ممنون

معمار شنبه 5 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 08:05 ب.ظ

در مقام عمل پاسخ مناسب دادن به سلام های افراد نادان که هر لحظه قصد آسیب زدن دارن واقعا مشکله...

ما رو که صبر پیر کرد...!!

پدرم از خودم جوانتره چون نادونتره و باکاراش خون به دلم می کنه...

همیشه باید تو زندگی آدم یه آدم نادون باشه که هر چی دقت می کنی هیچ نقشی در انتخابش نداشتی...!!!

تعبیر من از حضور این افراد اینه که خدا میگه وقتی به نشونه هام بی توجهی می کنی یکمی هم حال منو تجربه کن!!!!

مستانه دوشنبه 7 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 03:12 ب.ظ

سلام. شک دارم که اینو جدی نوشته باشید، نمیتونم باور کنم در مورد پدرتون این جوری صحبت کنید. در مقابل حقوقی که والدین و دوستانمون به گردنمون دارن، اگر ضعف و اشکالی در اونها سراغ داریم، بهتره بپوشونیمش، پخشش نکنیم و اجازه ندیم کسی بدونه و بفهمه.

معمار چهارشنبه 9 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 10:08 ب.ظ

پدرم و مادرم یه رفتاری با من و همسرم کردن که خودشون تا شش ماه روشون نمیشد زنگ بزنند چه برسه به ملاقات...!!

اما بعد دو سال اومده بود در خونمون و التماس میکرد در را به رویش باز کنم که کردم ... سلامش را پاسخ دادم و سکوت کردم و بازهم حرفهای تحقیر کننده اش را تکرار کرد... وبلاگ شما رو باز کردم و خوندم و خوشحال شدم که در صبر کم نیاوردم و درب رو به رویش باز کردم و با احترام سلام گفتم...


اما شما هنوز دارید زود قضاوت می کنید! شما که نمی دانید بین من و اونا چه گذشته؟! اگر همیشه حق با پدر و مادرها بود که هیچ گاه ابراهیم بت شکن نمیشد!!!

مستانه پنج‌شنبه 10 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 09:08 ق.ظ

ان شالله که در این صبر ثابت قدم باشید و خدا کنه قضاوت نکنم و نکرده باشم. ولی منظورم قضاوت در مورد اینکه حق با کیه نبود، اصلاً در جایگاه قضاوت نیستم، حق رو هم به اونها ندادم. من به نوشتن شما اشاره کردم و منظورم رفتاری بود که خدا با بنده ی خطاکاری مثل من داره، یکی از بارزترین ویژگی هاش پرده پوشی و برملا نکردن رفتارهای زشتشونه. او نمیذاره دیگرانی که از ماجرا خبر ندارن، بفهمن و نظرشون در مورد من عوض بشه و من رو به عنوان یه آدم پست و گناهکار بشناسن. قبول دارم که صبر زیادی لازمه و خودم از پسش بر نمیام ... خدا به همه مون کمک کنه و البته مطمئناً شما رو در این قضیه تنها نمیذاره ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد