به اندازه ی قیمتش، وقت صرف کنید ...

... یک حدیثی هم از امیر مومنان علیه السلام بشنویم. "الا و ان من النعم سعۃ المال" بدانید یکی از نعمت ها، ثروت است. یعنی پول داشته باشی، بخوری و بخورانی، به زیاد و کم آن کار نداریم. همین قدر که هروقت می خواهی، مصرف کنی، داشته باشی و بریزی و بپاشی و بخوری. این هم به درد دنیایت می خورد و هم آخرتت. رفع احتیاج زن و بچه ات هم هست. جضرت امیر علیه السلام ثروت را تعریف نمی کند، نعمت را تعریف می کند که یکی از شعباتش ثروت است.

"و افضل من سعۃ المال صحۃ البدن" بالاتر از ثروت چیست؟ صحۃ البدن به صورتی که اگر بدن من، خدای نخواسته، مریضی داشته باشد، هرچه پول دارم را مصرف این می کنم. معلوم می شود که این افضل است.

"و افضل من صحۃ البدن" بالاتر از سلامت بدن که خودش یکی از شعبات نعمت است، "تقوی القلب" که بخیل و حسود و متکبر نباشد.

شما جوانمردید و گمان نمی کنم سلیقه تان کوچک باشد. این سه، غنا و نعمت است. برای هرکدام از آنها به اندازه ی قیمتش، وقت صرف کنید. اوقاتش، مال شماست. سرمایه ی وجودی شماست، وجودی که خدا به شما داده است. این وجودت را درباره ی هرکدام از اینها به اندازه ی قیمتش صرف کن. برای پول یک مقدار، برای صحت بدنت هم یک مقدار، برای صحت روح هم یک مقدار. هرچند اگر حق دو نعمت پایینی را ادا نکنی، آنها هم متعلق به آخری هستند. اگر پول درآوری، به صحت روحت کمک کرده ای، دلت سالم است و غصه ندارد. از طرف دیگر آن که صحت بدن دارد هم غصه ندارد که بگوید آخ چشم ندارم، گوش ندارم. پس با حفظ صحت بدن، کمک قلب کرده ای. خود قلب هم قشنگ شده، دریا شده است و تمامی آسمان و زمینش، صفا و وفا و استغنای طبع و وجود می شود و صاحبش در آسمان و زمین به هیچکس، نه مَلَک، نه جن و نه اِنس، باج نمیدهد ...


مرحوم محمداسماعیل دولابی، جلد 4 طوبای محبت

نظرات 2 + ارسال نظر
معمار جمعه 26 دی‌ماه سال 1393 ساعت 12:06 ق.ظ

با استدلال مرحله اولش کاملا موافقم. و با همون استدلال میشه گفت انسان سلامتیشو صرف میکنه تا به خواسته های دل و یا فکرش جامه عمل بپوشاند پس فکر درست و دل سالم سرمایه ای بسیار بالاتر است.

ممنون.

مستانه جمعه 26 دی‌ماه سال 1393 ساعت 09:37 ب.ظ

خدا کنه برعکس عمل نکنیم و سلامتی جسم و روح مون خرج به دست آوردن پول نشه!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد