اینها برایشان عیب است ...

... یک وقت نگویی نماز ما که نماز نیست! چرا؟ چون کسی که میخرد – یعنی خدا – خودش قیمتش را می داند. ممکن است به نماز من و شما یک تنبلی و کاهلی بخورد و از آن لذت نبریم و بگوییم که نمازهای ما پیش نماز پیغمبر صلی الله علیه و اله، نماز نیست. اما مگر شما نماز پیغمبر صلی الله علیه و اله را دیده اید که چقدر خوب بوده است؟ آیا خبر دارید که نمازهای ما لذت دارد اما پیامبران لذت هم نمی برند؟ پیامبران، لذت عبادت نمی برند. مگر آنها دله هستند؟ لذت عبادت مال من و شماست که می گوییم به به! به به! ... انبیاء لذت عبادت نمی برند. این قدر در دستگاه بالا دارند که اینها برایشان عیب است. این ما هستیم که دله ایم، چاره ای هم نداریم. باید به عشق اینها بلکه یک یادی هم از خدا بکنیم ...  

مرحوم محمداسماعیل دولابی، جلد 4 طوبای محبت

نظرات 13 + ارسال نظر
هاجر دوشنبه 19 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 09:45 ب.ظ

سلام دوست عزیز ، این که پیامبران از نماز لذت نمی بردند برام یه بحث تازه است . البته تو روایات زیاد داریم که ائمه هنگام نماز دگرگون ورنگ پریده می شدن از ترس خدا وتواضع در برابر خدا ریال انتخاب این مطلب دلیل خاصی داشت ؟

مستانه سه‌شنبه 20 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 05:32 ب.ظ

سلام. نه دلیلی نداشت، برخوردی بود!! ولی حرف دلم بود و به دلم نشست. کار ما که همش از لذت هامون در امور معنوی میگیم یا هدفمون در عبادت و دینداری اینه، عجیبه!! اگر انبیا اعمالشون رو "قابل" نمیدونن، ما با چه رویی به جای شرمنده بودن، افتخار می کنیم؟ ما حداقل تکالیفمون رو هم انجام نمیدیم!!!!
نظرت چیه هاجر؟

هاجر سه‌شنبه 20 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 09:44 ب.ظ

سلام ،1- حقیقتش این مطلب اقای دولابی یه جواب سوال بود ، گرچه هنوز باهاش در گیرم ، نمی گم همه ی مطالب خوندم ولی هرچی خوندم ودیدم هیچ وقت بحثی از لذت نماز ( البته به این شکلی که ما می گیم ) نبوده البته روایت پیامبر هست که من به نماز مشتاقم ، قبلا تو ایات قران در باره ی نماز دنبال همین لذت بودم ندیدم ، اگه هست بگید
2-اهروقت حوصله داشتی در باره ی لذت در عبادت بحث کنیم ، دل تنگ بحث با شما هستم ،

مستانه پنج‌شنبه 22 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 06:30 ب.ظ

به زودی ان شالله...

معمار جمعه 30 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 04:14 ب.ظ

با این اوضاعی که جامعه پیدا کرده و همه نشستن به دیدن پایان نتایج مذاکرات "راه نجات" چیست؟

مستانه دوشنبه 3 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 01:10 ب.ظ

هدفتون رو از این سوال نفهمیدم ! دنبال چه جور جوابی هستید ؟!

معمار دوشنبه 3 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 05:26 ب.ظ

شما در مسائل دینی فقط به موضوعات فردی می پردازید کمی هم وارد حوزه های اجتماعی بشید.

سرخی گل سرخ در کنار سبزی برگهایش دیدنی و درک کردنی است !

مستانه دوشنبه 3 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 10:07 ب.ظ

این وبلاگ با این خط مشی حرکت کرده ولی با این موضوع مشکلی ندارم، فقط باید سوال مشخص باشه تا بشه جوابشو پیدا کرد .

معمار دوشنبه 3 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 10:25 ب.ظ

خوب سوال مشخصه! شما تحلیلتون برای خروج از بن بست مذاکرات با غرب چیه؟

1. اصلا مذاکره نباید کرد

2. در مذاکره نباید امتیاز داد چون ماجرای حکمیت پیش میاد

3. ....

مستانه دوشنبه 3 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 11:31 ب.ظ

به موضوع عهد و پیمان در قرآن خیلی با وسواس پرداخته شده، بارها صحبت از پیمان هایی شده که مسلمان ها حتی با مشرکین داشته اند و این موضوع نهی شده ای به نظر نمیاد !! معاهده هم معمولا با توافق طرفین باید باشه. اینکه چه زمانی حق نقض پیمان هست و ... هم زیاد پرداخته شده.
یکی از آیات جالب که دوست دارم برداشت شما رو دو موردش بدونم اینه :

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالَّذِینَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَئِکَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یهَاجِرُوا مَا لَکُمْ مِنْ وَلَایتِهِمْ مِنْ شَیءٍ حَتَّى یهَاجِرُوا وَإِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیکُمُ النَّصْرُ إِلَّا عَلَى قَوْمٍ بَینَکُمْ وَبَینَهُمْ مِیثَاقٌ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ(الأنفال/72)

کسانی که ایمان آوردند و هجرت نمودند و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد کردند، و آنها که پناه دادند و یاری نمودند، آنها یاران یکدیگرند؛ و آنها که ایمان آوردند و مهاجرت نکردند، هیچ گونه ولایت [= دوستی و تعهدی‌] در برابر آنها ندارید تا هجرت کنند! و اگر در (حفظ) دین از شما یاری طلبند، بر شماست که آنها را یاری کنید، جز بر ضد گروهی که میان شما و آنها، پیمان است؛ و خداوند به آنچه عمل می‌کنید، بیناست!

و آیات دیگه هم که فراوون هست:


إِلَّا الَّذِینَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ ثُمَّ لَمْ ینْقُصُوکُمْ شَیئًا وَلَمْ یظَاهِرُوا عَلَیکُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّوا إِلَیهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَى مُدَّتِهِمْ إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُتَّقِینَ(التوبة/4)

مگر کسانی از مشرکان که با آنها عهد بستید، و چیزی از آن را در حق شما فروگذار نکردند، و احدی را بر ضد شما تقویت ننمودند؛ پیمان آنها را تا پایان مدتشان محترم بشمرید؛ زیرا خداوند پرهیزگاران را دوست دارد!


وَإِنْ نَکَثُوا أَیمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِی دِینِکُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَیمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ ینْتَهُونَ(التوبة/12)

و اگر پیمانهای خود را پس از عهد خویش بشکنند، و آیین شما را مورد طعن قرار دهند، با پیشوایان کفر پیکار کنید؛ چرا که آنها پیمانی ندارند؛ شاید (با شدت عمل) دست بردارند!

.
.
.
البته اینها اصول کلی است ولی در مورد موضوع روز، چون احساس می کنم از هیچ یک از دو طرف مذاکره اطلاعات کامل و صادقانه ای نداریم، همیشه جای بحث و سوال باقی میمونه ... والله اعلم

معمار سه‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 09:27 ب.ظ

آیه ای که بهش اشاره کردین از جمله آیاتی است که چهره ای از دین معرفی می کنه که می بایست قیام نمود و حرکتی را آغاز کرد که در حال حاضر فقط گروه داعش داره بهش عمل می کنه!! و از طرف دیگه چهره ای از دین که داره ترویج میشه و از دل مفاتیح برخواسته همه اش دعوت به نشستن و سکون داره!!

البته همه می دانیم که هردو تفریط و افراطی هستن که نتیجه نداره

البته شما فک کنم جذب کلمه "هجرت" شده اید! و یادمان نرود که هجرت برای دین خدا تحسین شده و نه برای کسب رفاه و فرار از معیشت سخت و تنها گذاشتن بقیه


در مورد دو طرف مذاکره باید بگم از صدر اسلام اصحاب پیامبر هم از جزییات گفتگو ها بی خبر بودن و این سبب نمی شد که جناح گیری خاصی نداشته باشن

مستانه پنج‌شنبه 13 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 11:02 ق.ظ

سلام
نه، نکته ای که تو آیه 72 انفال نظرم رو جلب کرد ولی به نظر شما نیومد، اینه که حتی برای دفاع از گروهی مسلمون، حق نداری پیمانی که با مشرکین داری بشکنی!! رعایت پیمان تا این حد لازمه...

معمار جمعه 14 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 10:57 ق.ظ

بله دقیقا همینطوره که اشاره کردین. پایبندی به عهد و پیمان بسیار مهمه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد