توجه به کیفیت...

سلام. این هفته صحبت در مورد آیه 18 سوره فاطر رو ادامه دادیم:

وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَإِنْ تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَى حِمْلِهَا لَا یحْمَلْ مِنْهُ شَیءٌ وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَى إِنَّمَا تُنْذِرُ الَّذِینَ یخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَیبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَمَنْ تَزَکَّى فَإِنَّمَا یتَزَکَّى لِنَفْسِهِ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِیرُ(فاطر/18)

هیچ گنهکاری بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌کشد؛ و اگر شخص سنگین‌باری دیگری را برای حمل گناه خود بخواند، چیزی از آن را بر دوش نخواهد گرفت، هر چند از نزدیکان او باشد! تو فقط کسانی را بیم‌می‌دهی که از پروردگار خود در پنهانی می‌ترسند و نماز را برپا می‌دارند؛ و هر کس پاکی پیشه کند، نتیجه آن به خودش بازمی‌گردد؛ و بازگشت به سوی خداست!

بعد از مرور بحث های قبل راجع به صحنه ی قیامت و لزوم پذیرفتن مسئولیت عملکردمون، روی " تزکیه " متمرکز شدیم.

معانی لغوی تزکیه " پاکی " و " رشد و نمو " بیان شده و در آیات مختلفی به جنبه های متفاوتش اشاره شده. آیات زیادی مشابه 164 سوره آل عمران، تزکیه رو همراه با تعلیم آورده و همراهی اون ها بارها در قرآن یادآوری شده:

لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَیزَکِّیهِمْ وَیعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ(آل عمران/164)

خداوند بر مؤمنان منت نهاد هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند.

این آیات که متعدد هم هستن، گویا نشون میده تعلیم بدون تزکیه و تزکیه بدون تعلیم، شدنی نیست.

راه های دیگری هم در جهت انجام تزکیه لازم دونسته شده:

خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَیهِمْ إِنَّ صَلَاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ(التوبة/103)

از اموال آنها صدقه‌ای بگیر، تا بوسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی! و  به آنها دعا کن؛ که دعای تو، مایه آرامش آنهاست؛ و خداوند شنوا و داناست!

این آیه، پاک شدن مال رو یکی از راه های تزکیه دونسته. معصومه می گفت این آیه نشون میده تزکیه باید همه ی جوانب زندگی انسان رو شامل بشه.

الهه به آیات دیگه ای اشاره کرد:                                                      

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ یزَکُّونَ أَنْفُسَهُمْ بَلِ اللَّهُ یزَکِّی مَنْ یشَاءُ وَلَا یظْلَمُونَ فَتِیلًا(النساء/49)

آیا ندیدی کسانی را که خودستایی می‌کنند؟! بلکه خدا هر کس را بخواهد، ستایش می‌کند؛ و کمترین ستمی به آنها نخواهد شد.

الهه می گفت آدم نباید خودش رو پاک بشمره و ادعای زکی بودن داشته باشه، هرچند همیشه تمام تلاشش باید در این جهت به کار گرفته بشه.

از طرف دیگه این آیه و آیات مشابه، تاکید می کنند که تزکیه هم با اذن خدا و از طریق گردن نهادن به قوانین و اوامر او به دست میاد.

توی بحث های جانبی، لیلا سوالی رو مطرح کرد که آیا انسان اگر حتی بدون توجه، کارهایی مثل روزه، وضو، نماز و ... رو انجام بده، آیا اثری داره؟

ملیحه معتقد بود نمی تونه تاثیر مثبت زیادی داشته باشه، هرچند الهه می گفت مطمئناً بدون تاثیر نخواهد بود! در نهایت جمع بندی این شد که اثرات وضعی چنین اعمالی به طور کلی قابل انکار نیست ولی وابسته به جهت گیری کلی انسان هست طوریکه ممکنه همین نماز و روزه و مغرور شدن به اونها حجابی بشه برای دورتر شدن از خدا یا وسیله ای برای پیکار با دین خدا (مثل خوارج)!!

بنابراین با توجه به عبارت پایانی آیه 18 سوره فاطر که بازگشت رو به سوی الله میدونه، باید جهت گیری و مسیرمون رو دائم چک کنیم تا گم نشیم و با داشتن "علم" و ارتقای "نیت" خودمون، سعی کنیک کیفیت "اعمال" رو بالا ببریم تا حقیقتاً باعث تزکیه و رشد ما بشن! ان شاءالله...

نظرات 13 + ارسال نظر
معمار شنبه 14 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:41 ق.ظ

شخصیت های به کار رفته در جلسات رو به چهار دسته تبدیل کردم.

1. مذهبیون : الهه و معصومه

2.معرفتیون : ملیحه و زینب

3. منتقدیون: هاجر و لیلا

4.فلسفیون: رخساره و مریم

شما خودت (مستانه خانم) در کدوم گروهید؟!

البته یه شناخت نسبی از گفته ها بود

مستانه شنبه 14 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 02:16 ب.ظ

عجب خلاقیتی!! مرسی چون خودشونم تا حالا اینو نمیدونستن!! لطفاً تکلیف منم مشخص کنید که سر در گم نمونم...

آدمایی مثل شما رو که همه چیز رو دوست دارن طبقه بندی و دسته بندی کنن، نمی فهمم. من ذهن به ظاهر آشفته ی خودمو ترجیح میدم! شاید به همین دلیل هم هست که هیچ وقت تو دسته بندی ها جا نگرفتم...

معمار شنبه 14 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 06:55 ب.ظ

خودمم زیاد علاقه ای به یادگیری از طریق دسته بندی ندارم اما توضیح دادن از طریق دسته بندی رو از مذهبیون آموختم. هر چی بهشون بگی یه عددی توذهنشون راجع به تقسیم بندی نقش میگیره.

به نظرم شما از همه یکمی داری!
در مورد ارتباط با امام زمان اعتقاداتت مثه مذهبی هاست
در مورد رابطه با خدا مثه معرفتیون
در مورد اخلاقیات و رابطه با اجتماع تو گروه منتقدین
در مورد رابطه با خودت فلسفیون

ازونجایی که خودم ترجیح میدم در گروه معرفتیون باشم به همین خاطر بیشترین تشابهات در بحث های کلامی رو در بخش ارتباط با خدا داریم.

هاجر دوشنبه 16 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 10:54 ق.ظ

سلام آیه 49 سوره ی نسا ، از اون ایه های که چشمک می زنه ، داشتم فکر می کردم ایا کسایی که عادت دارن مدام از خودشون وکارشون تعریف می کنن شامل این ایه می شه ، من به این افتخارات رسیدم ، من خواب های معنوی می بینم ، من توفیق دارم هر ساله زیارت می رم ف همه ی فامیل از من راضی ان ، منظور همین بحث های که پیش خودمونه ، منم منم های کی می کنیم یا این ایه بحث های کلی رو دراه می گه ، ؟

هاجر دوشنبه 16 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 10:54 ق.ظ

سوال دوم ، خدا چه طوری ادم رو ستایش می کنه ؟چرااصلا به فکر ما نیسکه مورد ستایش خدا باشیم ؟

معمار دوشنبه 16 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 09:50 ب.ظ

سلام.

از دست این سوره نساء جنجالی!

حتی آیه 51 تصویر اسف بار تری از این افراد رو نشون میده که کفار را دوستان مومن خود می پندارند!!!

یه توصیه مستقیم به هاجر خانم منتقد! در آیات قران بدنبال دست آویزی برای تکفیر دیگران نباشیم والا تمام آیات چشمک میرنن.و از خویشتن خویش غافل میشیم. امیدوارم اونقدر سیراب قرآن بشیم که هم تشنگی یادمون بره و هم تشنه ها!

معمار دوشنبه 16 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 09:54 ب.ظ

پاسخ به پرسش دوم:

در معنای عام انسان آنقدر ستوده شده که شیطان با هزاران سال عبادت ملزم به سجده شده و به صورت نمادین بارها انسان ستوده شده به موسی میگه تو را ساختم برای خودم. یا به حضرت محمد میگه خودم و فرشته ها بر تو درود می فرستن

مستانه سه‌شنبه 17 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 09:31 ب.ظ

سلام. هاجر، تزکیه رو کلاً به معنی ستایش گرفتی؟

معمار سه‌شنبه 17 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 09:42 ب.ظ

سلام.
ممنون از اشاره درست و بجای مستانه خانوم!

تزکیه یعنی ستایش...!

این ترجمه های آبکی قرآن هم واقعا داره کار دست همه میده. ترجمه فولادوند میگه
آیا به کسانى که خویشتن را پاک مى‏شمارند ننگریسته‏اى [چنین نیست] بلکه خداست که هر که را بخواهد پاک مى‏گرداند و به قدر نخ روى هسته خرمایى ستم نمى‏بینند (۴۹)

معمار سه‌شنبه 17 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 09:44 ب.ظ

تزکیه به معنای پاک شدن دردناکه اما تزکیه اگر به معنای ستایش باشه باید لذت بخش و شادی آفرین باشه!!! مثلا هر روز باید از این روزه های دردآور احساس شادی کنیم!!!

معمار جمعه 20 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 10:23 ق.ظ

سلام.

یه فرضیه قشنگ و موثر در رفع افسردگیهای روزانه...

"نماز صبح"

دوستان میتونن بگن چند درصد نماز صبح هاشون از دست میره؟

پیشنهادی برای احیا این فریضه دارید؟ با پذیرفتن شرایط کاری این روزها...

مستانه جمعه 20 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 02:39 ب.ظ

سلام. منظورتون چه جور تمهیداتیه؟!!!
به نظر من هرچی برامون اهمیت داشته باشه، انجامش میدیم و هرچی که مهم نباشه، مهم نیس دیگه! رسیدیم انجام میدیم، تشد هم نشد...

معمار جمعه 20 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 05:14 ب.ظ

امیدوارم در قالب یه فعالیت گروهی بشه نماز صبح رو ولو زوری انجام داد.

من و خانمم هر کدوم از دوستانمونو در دنیای واقعی نگاه کردیم دیدیم طرف نماز ظهر نمیخونه چه برسه به صبح. گفتم بریم سراغ دوستان مجازی.

موافقین در یک فعالیت جمعی همدیگر رو بیدار کنیم!!!
میشه زنگ موبایل رو اذان انتخاب کرد و همدیگر رو با زنگ بیدار کنیم.

نمیدونم! شاید دنیای معنویت بی روح شدمونو رو با این فانتزی ها بشه زنده نگه داشت

آدم وقتی به قصد بیدار شدن هم که میخوابه کلا خواب کوفتش میشه و سر کار چرت میزنه!! بهتره یه نفر بشه سر گروه و به ترتیب بقیه رو بیدار کنیم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد