خوشا آنان که...

این پنجشنبه آیات بعدی سوره فاطر رو خوندیم:

یا أَیهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِی الْحَمِیدُ(فاطر/15) 

ای مردم شما نیازمند به خدائید؛ تنها خداوند است که بی‌نیاز و شایسته هر گونه حمد و ستایش است!

در ادامه آیات قبلی که دائم قدرت خدا رو یادآوری می کرد و می گفت به کسی و چیزی جز او نباید امیدوار بود، این آیه هم میگه نیاز ما به خدا یک نیاز حقیقی و همیشگی است ولی نیازهای دیگه موقت یا غیر واقعی اند زیرا تنها بی نیاز در عالم اوست پس فقط او می تونه برطرف کننده ی نیاز دیگران باشه! کسی جز او شایسته ی ستایش نیست.

إِنْ یشَأْ یذْهِبْکُمْ وَیأْتِ بِخَلْقٍ جَدِیدٍ(فاطر/16)  وَمَا ذَلِکَ عَلَى اللَّهِ بِعَزِیزٍ(فاطر/17) 

اگر بخواهد شما را می‌برد و خلق جدیدی می‌آورد؛  و این برای خداوند مشکل نیست!

گویا این آیه، باز نیاز خدا به بنده ها رو نفی می کنه و میگه نباید فکر کنیم خدا یا دین خدا به ما نیازی داره! لیلا می گفت گاهی ما فکر می کنیم این ما هستیم که دین خدا رو حفظ می کنیم، درحالیکه خدا میگه هرلحظه اراده کنه ما رو با خلق بهتری جایگزین می کنه! تلاش ما باید این باشه که خدا ما رو برای خدمت به خودش و دین خودش بپذیره وگرنه در این راه، به از ما کم نباشد!  

وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَإِنْ تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَى حِمْلِهَا لَا یحْمَلْ مِنْهُ شَیءٌ وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَى إِنَّمَا تُنْذِرُ الَّذِینَ یخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَیبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَمَنْ تَزَکَّى فَإِنَّمَا یتَزَکَّى لِنَفْسِهِ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِیرُ(فاطر/18)

هیچ گنهکاری بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌کشد؛ و اگر شخص سنگین‌باری دیگری را برای حمل گناه خود بخواند، چیزی از آن را بر دوش نخواهد گرفت، هر چند از نزدیکان او باشد! تو فقط کسانی را بیم‌می‌دهی که از پروردگار خود در پنهانی می‌ترسند و نماز را برپا می‌دارند؛ و هر کس پاکی پیشه کند، نتیجه آن به خودش بازمی‌گردد؛ و بازگشت به سوی خداست!

این آیه هرکس رو مسئول رفتار خودش میدونه و ما باید مسئولیت اعمالمون رو قبول کنیم و عادت نکنیم دیگران رو سپر قرار بدیم. حتی همون طور که تو آیه های دیگه اشاره شده، شیطان یا انسان های دیگری که ما رو وسوسه کرده باشند، جوابگو نخواهند بود چون در نهایت تصمیم گیری و انجام هر کاری با اراده ی خودمونه.

معصومه می گفت چرا خدا گفته کسانی که "میترسند" نماز رو به پا میدارند؟ ملیحه گفت "خشیت" احساس نگرانی ناشی از محبت و دوست داشتن هست که باعث میشه مراقب رفتارت باشی کسی رو که دوست داری از خودت و رفتارت نرنجونی! ملیحه ادامه داد همه جا صحبت از "اقامه" ی نماز است نه خوندن اون، که به معنای " اقامه ی یاد خدا" در زندگی شخصی و هم در جامعه (به جماعت) است و مکرر به ما یادآوری می کنه هدف و مقصد و قبله مون چیه، تا در حرکت دائمی زندگی فردی و جمعی مون یادمون نره برای چی اینجا هستیم و مشغول بازی های دنیا نشیم! خلاصه باید سعی کنیم همیشه وجودمون مظهر اقامه ی یاد خدا باشه! خوشا آنان که دائم در نمازند...

نظرات 14 + ارسال نظر
هاجر جمعه 6 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 02:13 ب.ظ

سلام ، ما معمولا وازه ی فقیر رو در موارد خاصی در نظر می گیریم ف فقر نداری ،همچین برای ما خوشانید نیستند ولی خداوند مارو فقیر خطاب میکنه ، در خیلی از دعاهای ، ائمه هم از وازه ی فقر استفاده شده ، ما دوست نداریم فقیر باشیم ، این طرز فکرمون ، در رابطه با خدا هم دیده می شه ، حتی خودمون رو در برابر خدا فقیر نمی دونیم ،که اگر این بود ،تواضع خیلی راحت بود ، اون وقت نماز ما ، عبادت ما زندگی ما توضع در برابر پروردگار حس می شد ،

معمار جمعه 6 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 08:56 ب.ظ

یکی از آشنایان که مادری دلسوز و "مومن" است که همیشه در حال نماز و دعاست هر سال ماه رمضان بچه هاشو از گرفتن روزه منع میکنه و میگه شما نمیتونین بگیرین من خودم گناهشو گردن میگیرم یا چیزی شبیه به این...من موندم چطور این فرد میتونه پیامبر کفر و ایمان توام باشه!!!

لطفا دوستان راهنمایی کنید؟!

هاجر شنبه 7 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 05:57 ب.ظ

سلام ، از این دست ادم ها زیادن ، برمی گرده بحث بالا که گفتم در برابر خدا تواضع نداریم ، به خاطر همین ، هرچیزی رو خودمون تفسیر می کنیم ، خیلی مایلم ایه ای در این باره پیدا کنم ، دنبالش هستم ، این که از دین هر برداشتی دلمون بخواد می کنیم ، به هر حکمی گوش بدیم هر حکمی دلمون نخواد گوش نمی دیم ، شما هم اگه در این زمینه ایه ی ای داشتید ممنون می شم

معمار شنبه 7 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 07:11 ب.ظ

پاسخ به هاجر خانم:
سلام.

میتونید ایات زیر رو مطالعه کنید
آیه 13 و 14 سوره مائده
آیه 36 سوره رعد
آیه 59 سوره یونس

آیات بالا اشاره دارد به انتخاب گزیده هایی از احکام که ذینفع هستیم.

معمار شنبه 7 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 07:15 ب.ظ

یک آیه پیدا کردم که "ظاهرا در تقابل" با معنای ایه 18 سوره فاطر هست

آیه 25 سوره نحل

تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند و [نیز] بخشى از بار گناهان کسانى را که ندانسته آنان را گمراه مى‏کنند آگاه باشید چه بد بارى را مى‏کشند

چرا بقیه دوستان در بحث ها شرکت نمی کنند!

مستانه خانم لطفن پیگیری کنید.

مستانه یکشنبه 8 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 10:33 ب.ظ

سلام. مثال معمار در مورد مادر به ظاهر مهربان، همون مسئله ایست که هاجر گفت یعنی ما نیازمون رو به خدا باور نداریم و همین طور هم شدت محبت او رو نسبت به بندگانش نشناخته ایم (که او از هر مادری مهربانتر و دلسوزتر است). من این هم آیه رو پیشنهاد می کنم که صحبت از محبته! اینکه چی رو بیشتر دوست داریم و ترجیح میدیم، تعیین کنندس:

قُلْ إِنْ کَانَ آبَاؤُکُمْ وَأَبْنَاؤُکُمْ وَإِخْوَانُکُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ وَعَشِیرَتُکُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَهَا وَمَسَاکِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَیکُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى یأْتِی اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ(التوبة/24)

بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طایفه شما، و اموالی که به دست آورده‌اید، و تجارتی که از کساد شدنش می‌ترسید، و خانه هائی که به آن علاقه دارید، در نظرتان از خداوند و پیامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است، در انتظار باشید که خداوند عذابش را بر شما نازل کند؛ و خداوند جمعیت نافرمانبردار را هدایت نمی‌کند!

در مورد آیه 25 سوره نحل:
فکر می کنم این بار، دیگه مال این گروه شده و چیزی از سنگینی بار گروه جاهل رو کم نمی کنه! بلکه این همون وزنیه که انسان آگاه به حال دیگران، اگر مسئولیتش رو انجام نده یا افراد رو از راه خدا دور کنه، متحمل میشه. منظورم اینه که سهم دیگران نیست، عمل خودشه!

هاجر دوشنبه 9 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 10:56 ق.ظ

سلام از دوستانی که صمیمانه سوال من رو پاسخ دادند این حکایت از امام تقدیم به شما
حضرت امیر(ع) زمانی به یک فردی فرمودند: مرا موعظه کن! آن فرد گفت: شما که همه چیز را خودتان می‌دانید من چه چیزی به شما بگویم؟ حضرت فرمودند: در شنیدن اثری است که در دانستن نیست، ‌بنابراین موعظه، دل را جلا داده، صیقل می‌بخشد و غفلت‌ها و گرد و غبارها را دور می‌کند.

معمار دوشنبه 9 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 08:25 ب.ظ

سلام.

دوست دارم بحثها بیشتر از این به چالش کشیده بشه...لطفن همت بگمارید.

در حین همین بحثها زوایای پنهانی از قرآن برایمان آشکار میشه

ممنون از مستانه خانوم.
سپاس از هاجر خانوم.

هاجر سه‌شنبه 10 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 09:39 ق.ظ

بسلا دوست عزیز ، ایه ی 59 سوره ی رعد رو اشاره کردید بگو: آیا دیدید هر رزقى که خداوند براى شما نازل کرده است، )از پیش خود( بعضى را حرام و بعضى را حلال قرار دادید؟ بگو: آیا خداوند به شما اجازه داده یا بر خداوند دروغ مى بندید؟
در تفاسیر اشاره داشت به ماجرای مشرکان که بخشی از مالشون رو خودشون مصرف نمی کردن چون به بت ها تعلق داشت . خیلی مایلم مصداق امروزی این ایه رو بدونم ، چیزی به ذهنم نرسید
ممنون ار پی گیری تون

هاجر سه‌شنبه 10 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 09:49 ق.ظ

سلام ببخشید 59 یونس گفتم رعد

هاجر سه‌شنبه 10 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 10:00 ق.ظ

کسانی دیگران رو گمراه می کنن اونها بار گمراهان هم به دوش می کشند ،ولی نباید غافل شد از کسانی که تن به این گمراهی ها می دن مثل بچه های که با دلسوزی مادر روز هاش می خورن

معمار سه‌شنبه 10 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 07:33 ب.ظ

سلام.

پاسخ به مستانه خانوم: پس می توان گفت بار گناهان دیگران بر گردنمان خواهد افتاد اگر باعث گمراهی دیگران شده باشیم ولو به غیر عمد و ناآگاهانه. (ترکیب مضامین آیات این رو میرسونه)

پاسخ به هاجر خانوم:
بزرگترین حرام که حلال شده همین بهره ها و کارمزدهای وام بانکی است

حلال هایی که حرام شده اند: خوردن خیلی از غذاهای دریایی!
و خیلی از مناسک و خرافاتی که همراه میشه با این جمله :"خدا قهرش میاد"

زینب چهارشنبه 11 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 08:58 ق.ظ

سلام .به شما
می شه جمله ی خدا قهرش میاد رو بیشتر توضیح بدین . و اگه ممکنه براش مثال بزنین .

معمار چهارشنبه 11 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 06:49 ب.ظ

مثلا یه نون میوفته روی زمین و یکی میندازه دور و دیگری میگه خدا قهرش میاد بخورش!

مثلا روی یه تیکه کاغذ نام و اسامی به اصطلاح "متبرک" حک شده و میگن دورش ننداز خدا قهرش میاد!

مثلا یکی پاشو میذاره توسفره تا غذا رو تقسیم کنه میگن نکن خدا قهرش میاد

مثلا یکی از حیوونات بارکش برای باربری استفاده می کنه میگن گناه داره نکن خدا قهرش میاد

مثلا...تا دلتون بخواد موضوعات اخلاقی و احساسی وجود داره که همه رو نسبت میدن به خدا

پیامبر در زمان خودش حتی یک مسجد را ویران کرد و نگفت خدا قهرش میاد چون دلیل محکم داشت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد