باید ریسک کرد...

این هفته بحث روی سوالاتی بود که هفته گذشته درباره سوره تین مطرح شده بود و تاکید بیشتر روی شناختن "عمل صالح" و "اجر" بود.

برای شناختن انسان های صالح روی آیه 114 سوره ال عمران مکث کردیم:

یُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَأُوْلَـئِکَ مِنَ الصَّالِحِینَ

به خدا و روز دیگر ایمان می‌آورند؛ امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند؛ و در انجام کارهای نیک، پیشی می‌گیرند؛ و آنها از صالحانند.

و نتیجه گرفتیم کار صالح نتیجه ی باور قلبی و در جهت اشاعه ی معروف و حذف منکر از وجود خودمون و از اطرافمون و سرعتپیدا کردن در کارهای خیر هست.

و درباره "اجر" ایاتی مثل آیه 95 سوره نسا رو خوندیم:

لَا یسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیرُ أُولِی الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً وَکُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا(النساء/95)

افراد باایمانی که بدون بیماری و ناراحتی، از جهاد بازنشستند، با مجاهدانی که در راه خدا با مال و جان خود جهاد کردند، یکسان نیستند! خداوند، مجاهدانی را که با مال و جان خود جهاد نمودند، بر قاعدان [در جا نشسته ها] برتری مهمی بخشیده؛ و به هر یک از این دو گروه خداوند وعده پاداش نیک داده، و مجاهدان را بر قاعدان، با پاداش عظیمی برتری بخشیده است.

و صحبت کردیم در مورد اینکه با نشستن و تماشا کردن و ضرر نکردن به جایی نمیشه رسید، باید حرکت کرد، ریسک کرد و از مال و جان قمار کرد تا به درجات رشد و اجر عظیم نزدیک بشیم!

یکی از دوستا آیه ی 200 آل عمران رو خیلی راهگشا دونست و گفت این هفته روی این آیه مداومت و فکر کنیم تا صبر برامون ملکه بشه و با استقامت و تحمل بالا راهمون رو پیش بگیریم:

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ(آل عمران/200)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! استقامت کنید! و در برابر دشمنان پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد