دعوت به خدا...

این جلسه هم آیات دیگری راجع به بحث "خالدون" مطرح شد. آیه 35 و 36 سوره اعراف:

" یَا بَنِی آدَمَ إِمَّا یَأْتِیَنَّکُمْ رُسُلٌ مِّنکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ آیَاتِی فَمَنِ اتَّقَى وَأَصْلَحَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ      وَالَّذِینَ کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا وَاسْتَکْبَرُواْ عَنْهَا أُوْلَـَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ

اى فرزندان آدم! چون پیامبرانى از خودتان سوى شما آیند که آیات مرا بر شما حکایت کنند، هر کس پرهیزکارى کند و به صلاح آید، نه بیمى بر آنهاست و نه غمگین شوند.     و کسانى که آیات ما را تکذیب کردند و از پذیرش آن تکبر ورزیدند، آنها اهل آتشند و در آن جاودانند."

 

معلم گفت نشانه های حق به وضوح به بنده ها نشان داده شده جوری که اصلاً معجزه ای لازم نیست! حالا این نشانه های بدیهی که عرضه شده (با کمک پیامبران الهی) اگر تکذیب کنیم و دنبال بزرگ نشون دادن خودمون باشیم (استکبار)، شایسته ی جاودان موندن در آتش خواهیم شد. همیشه و بعد از همه ی پیامبر ها این اتفاقات افتاده، طوریکه حقایق و بدیهیات رو با تکذیبشون و نیز بزرگنمایی چیزهایی که بزرگ و اساسی نیستن، پوشوندن. معلم مثال این موضوع رو در دنیای کنونی، بحث هایی دونست که ظاهراً در مورد قرآن و مفاهیم دینی انجام می شه ولی درواقع اصل اون مطلب رو تغییر میدن مثلاً معنای آیه رو چیز دیگری نشون میدن و در مورد اون بحث می کنن چون آیات قرآن واضح تر از اینه که هیچ عقل سلیمی ردش کنه. دلیل این پوشش هایی که روی دین میذاریم یا به دلیل استکبار و یا بخاطر مصلحت و منفعت اندیشی هاست. معلم می گفت سیستم های فکری بسته مختص سیستم های استکباریه چون میخوان فاصله ی خودشون رو با دیگران حفظ کنن و خودشون رو بزرگ جلوه بدهند، برعکس سیستم الهی که وقتی پیامبرش در یه جمعی می نشسته، یه فرد غریبه نمی تونسته تشخیص بده تو اون جمع کدومشون پیامبر "صلی الله علیه و اله" و کدوم از پیروانشه! انسان ها در سیستم بسته و استکباری، اصلاح نمی شوند چون رشد وجود نداره.

آیه 40 سوره اعراف:

" إِنَّ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا وَاسْتَکْبَرُواْ عَنْهَا لاَ تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاء وَلاَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى یَلِجَ الْجَمَلُ فِی سَمِّ الْخِیَاطِ وَکَذَلِکَ نَجْزِی الْمُجْرِمِینَ

همانا کسانى که آیات ما را تکذیب کردند و از پذیرش آن تمرّد نمودند، درهاى آسمان به رویشان باز نشود، و به بهشت داخل نشوند مگر آن که شتر در سوراخ سوزن داخل شود، و بدین‏سان مجرمان را کیفر مى‏دهیم"

 

معلم با اشاره به مثال جالبی که در این آیات اومده (به بهشت داخل نشوند مگر آن که شتر در سوراخ سوزن داخل شود) گفت گویا استکبار، اندازه های حقیقی رو بهم می زنه و انسان در زندگی دچار اشکال و اشتباه میشه. مثلاً بعضی از این منش ها، با بزرگ کردن خودت، تو رو دچار اشتباه می کنن درحالیکه یه فرد دلسوز ممکنه با شکستن اون بزرگی و کوچک کردنت (با تذکر دادن اندازه حقیقی وجودت)، بهت کمک کنه!  

معلم در جواب سوال ضحی راجع به مرگ گفت در قران واژه "توفّی" اومده یعنی انگار این وعده ایست که باید به آن وفا کرد! بر اساس قرآن بنابر تسلطی که هر فرد بر جسم و جانش پیدا کرده عده ای خودشون روحشون رو تحویل میدن، از عده ای ملائک تحویل می گیرن که البته ممکنه با زور تحویل بگیرن یا با تحیّت و سلام. عده ای هم خود خدا بدون واسطه، تحویلشون میگیره! در لحظه ی تحویل، همه "حق" رو می بینن و شهادت میدن و البته متوجه میشن که خودشون چقدر با اون حقیقت منطبق یا متفاوت هستن. به همین دلیل هم هست که توبه در اون لحظه پذیرفتنی نیست، چون همه حق رو می بینن و تصدیقش می کنن حتی فرعون.

آیه 17 سوره توبه:

" مَا کَانَ لِلْمُشْرِکِینَ أَن یَعْمُرُواْ مَسَاجِدَ الله شَاهِدِینَ عَلَى أَنفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ أُوْلَئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِی النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ

مشرکان که شاهد کفر خویشند حق ندارند مسجدهاى خدا را آباد کنند. آنها اعمالشان باطل است و در آتش جاودانند."


این آیات اشاره می کنه به "پیمان شکستن" کفار، جنگ با کفار و جاودان بودن این گروه در آتش. معلم گفت مسجد محل سجده (سجده گاه) است و مسجدی ها کسانی اند که اهل جهاد و زکات و اقامه نماز هستند. هر جاییکه گنبد و گلدسته داشته باشه مسجد نیست، شٲن و اعتبار مسجد به اینه که سرها در مقابل خدا پایین بیاد وگرنه که محل گردنکشی میشه همون طور که در صدر اسلام هم گاهی مسجد به محل عهدشکنی و بیعت گسستن تبدیل شد و درواقع تبدیل به همون قصر و بارگاه شده بود. پس مسجد زمانیکه محل سجده ی خدا باشه، خصوصیات محل  و اهلش و ... باید طبق این آیات تعیین بشه. مثلاً مساجدی مثل کاخ اموی (که خودشون اسم مسجد روش گذاشته بودن) از نظر خدا مسجد نیست و اهلش از کفّاری هستند که خالد در آتش اند. پس باید دقت کنیم هر فعالیتی در مسجد درجهت دعوت به خدا باشه نه اینکه دعوت به فرد و درجهت منافع فردی و گروهی (شرک) باشه.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد