حرکت علمی ...

معلم ابتدای جلسه به آیه 3 سوره حج اشاره کرد:

" وَمِنَ النَّاسِ مَن یُجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّبِعُ کُلَّ شَیْطَانٍ مَّرِیدٍ

و برخى از مردم در باره‏ ى خدا بدون هیچ دانشى مجادله مى ‏کنند و از هر شیطان سرکشى پیروى مى ‏نمایند."

معلم گفت اولین شرط در هر حرکت تبعیت از "علم" است و همیشه باید بر اساس منابع متقن موجود مثل "قرآن" دانش رو گسترش داد و هرگز جاهل نبود. ما دیگران رو هم نباید به خودمون دعوت بکنیم بلکه باید به قرآن دعوتشون کنیم و دانش اونها رو افزایش بدهیم، این جوری آدم ها حتی اگر مجبور بشن توی بیابان زندگی کنند، زندگی زیبایی خواهند داشت مثل ابوذر...!

معلم می گفت انسان های سرکش و پر هیاهو که هیجان ایجاد می کنند معمولاً جذابیت زیادی ایجاد می کنن و آدم ها رو به سمت خودشون و به دنبالشون می کشن، درحالیکه قرآن "علم" رو به رسمیت میشناسه و تبعیت از اون رو توصیه می کنه نه دنباله روی از هیاهو رو!

قرآن میگه اگه راههایی غیر از من رو انتخاب کنید چه اتفاقی می افته (آیه 4 سوره حج):

"کُتِبَ عَلَیْهِ أَنَّهُ مَن تَوَلَّاهُ فَأَنَّهُ یُضِلُّهُ وَیَهْدِیهِ إِلَى عَذَابِ السَّعِیرِ

بر وى (شیطان) مقرر شده که هر کس او را ولى بگیرد بى‌تردید او را گمراه کند و به عذاب آتش بکشاند."

یعنی این یک اصل است که اگر چنین آدمی "ولی" ما باشد، به گمراهی و عذاب دچار میشیم. پس هر فرد یا حرکتی که به جهل دعوت می کنه و از علم متقن دور میکنه وبه جای مستند ارایه کردن، جدل و سرکشی میکنه، پیروی از او به گمراهی و عذاب سعیر منجر میشه. از طرف دیگه حرکتی که مبنایش علم است و محصولش هدایت و از بحث و جدل به دوره، بر اساس یک "کتاب منیر" طراحی شده. این نوع حرکت ها به دنبال "تبعیت" آدمها از خودشون نیستند بلکه به  دنبال "هدایت" و "رشد" انسانها هستند. این کتاب و حرکت، "روشنی" به ارمغان میاره! در این نوع حرکت، آدم ها پذیرش آسیب و ضرر رو دارند و به خاطر خدا "سختی" ها رو تحمل می کنن. یک رهبر الهی هم برای رشد انسانها حتی از بی آبرو شدن خودش و خطای دیگران رو به عهده گرفتن فرار نمی کنه.  درحالیکه در حرکتهای شیطانی افراد فقط تا به نفع شونه هستن!

آیه 6 سوره لقمان میگه:

"وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَری لَهْوَ الْحَدیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ

و برخی از مردم کسانی اند که سخن بیهوده را خریدارند تا [ مردم را ] بی [ هیچ ] دانشی از راه خدا گمراه کنند ، و [ راه خدا ] را به ریشخند گیرند برای آنان عذابی خوارکننده خواهد بود."

معمولاً هم در جامعه علم مدون خریدار نداره ولی حرف های لهو پرطرفدارن. اکثر بحث های روزمره و ما هم بر اساس علم نیست بلکه صحبت های بی اساس و غیر علمی است. مثلاً بسیاری از سوالاتی که در مورد قرآن و دین توی جامعه هست فقط با درست خوندن و معنی کردن قرآن حل میشه ولی ما ترجیح میدیم بدون اینکه مطالعه کنیم و دانش مون رو افزایش بدیم فقط بحث های بیخودی و لهو انجام بدیم، تازه ژست روشنفکری هم میگیریم! باید تنبلی رو کنار بذاریم، این کتاب منیر رو بخونیم و ابهامات رو برطرف کنیم.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد