این هفته هم صحبت در مورد آیات 6 و 7 فاطر رو ادامه دادیم:
إِنَّ الشَّیطَانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا یدْعُو حِزْبَهُ لِیکُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِیرِ(6) الَّذِینَ کَفَرُوا لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ کَبِیرٌ(7)
البته شیطان دشمن شماست، پس او را دشمن بدانید؛ او فقط حزبش را به این دعوت میکند که اهل آتش سوزان (جهنم) باشند! کسانی که راه کفر پیش گرفتند، برای آنان عذابی سخت است؛ و کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، آمرزش و پاداش بزرگ از آن آنهاست!
اول با توجه به کلمه "حزب" که در این آیه اومده، آیاتی در قران که کلمه ی "حزب" اومده نگاه کردیم و دیدیم یا "حزب شیطان" یا " حزب الله" آمده. بحث مفصلی راجع به این موضوع شد، اینکه چرا کلمه ی حزب اومده نه کلماتی مثل گروه یا تجمع یا ... خصوصیات حزب از نظر هدف گذاری، حرکت، تاثیرگذاری و ...
وَمَنْ یتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ(المائدة/56)
اسْتَحْوَذَ عَلَیهِمُ الشَّیطَانُ فَأَنْسَاهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ أُولَئِکَ حِزْبُ الشَّیطَانِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّیطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ(المجادلة/19)
لَا تَجِدُ قَوْمًا یؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الْآخِرِ یوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ کَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ أُولَئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمَانَ وَأَیدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَیدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا رَضِی اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولَئِکَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(المجادلة/22)
یک موضوع دیگه که توجه کردیم، این بود که چرا "حزب میانه یا معتدل" نداریم؟ همیشه باید فکر کنیم یا این طرف هستم، یا اون طرف، نمیشه بدون نظر و بینابین بود!!
بعد سراغ "عذاب" و "مغفرت" رفتیم و معانی و مصادیقش رو جستجو کردیم. و در نهایت، مجدد روی موضوع "عمل صالح" که این جا هم بعد از ایمان بهش تاکید شده مکث کردیم. بچه ها معتقد بودن برخلاف قران که این رو تاکید می کنه، ما زیاد جدی نیستیم که همیشه دنبال اصلاح کردن و اثر مثبتی ایجاد کردن باشیم. منفعل نبودن و اثرگذاشتن بر محیط، باید دائم دغدغه ی اصلی ما باشه در حالیکه رهبرای دینی جامعه این طور عمل نمی کنن و به ما هم این رو یاد نمیدن و تاکید نمی کنند!
این جلسه هم با کلی سوال جدید که توی ذهن ما ایجاد شده بود، تموم شد...
ولی امت محمد را امتی میانه قرار داده...کلمه وسط رو در متن عربی قرآن جستجو کنید
سلام. یعنی فکر می کنید امت میانه بودن به چه معنیه؟
شما بهترین امتى هستید که براى مردم پدیدار شدهاید 110 آل عمران
در واقع اون میانه یعنی جایگاهمان بین مردم دنیا و حضرت رسول است
سلام. ممنون.
وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ …(البقرة/143)
همانگونه شما را امت میانهای قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید...
یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ ...(النساء/135)
ای کسانی که ایمان آوردهاید! کاملا قیام به عدالت کنید! برای خدا شهادت دهید...
یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ...(المائدة/8)
ای کسانی که ایمان آوردهاید! همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت،گواهی دهید...
برداشت من هم این بود که گویا امت میانه بودن نزدیکی به عدالت رو نشون میده که لازمه ی شاهد بودنه نه میونداری و بی نظر بودن! همون طور که اعضای یه حزب (که خصوصیات حرکتی یک مکتب فکری رو داره) نمیتونن منفعل و ممتنع باشن...
چقدر این کلمه اصلاح و مشتقاتش بحث برانگیز و درخور تحقیق است.!